16.05.2020

Filozof ve Olmak


filozof ve olmak[1]


* “Weltanschauung” olarak Freud tarafından Psikanalize ‘yedirilemez’ olan ile “kendi konusunda da en ufak bir fikre sahip olmamanın garantisi olarak felsefeci olma” aynı şey mi?

“Dünya görüşümüzü psikanalistlere yedirmeyiz!" diye sloganla dernek basan philo-tanları düşleyelim; ya da bir Psikanalist Derneği tarafsız olma kararı almış ve "ilmimize kendi dünya görüşlerini sızdırmalarına, yedirmelerine izin vermeyeceğiz" diye masaya yumruk vurmuşken:
Philo vs Psy!

İşte böyle bir bağlam ve atmosferde, en olmayacak şey gerçekleşmiş ve en az bir filozof düello davetine, yani divana ‘evet’ demiş, seans sonunda da verdiği paranın hakkı olarak analistinden cevap beklemektedir; İran satrancı yani; "şah ve mat" olması lazım yoksa bütün sistem çökecek…



Seanslar boyu analistine kılı kıpırdamadan bütün bir Batı Metafiziğini anlattıktan sonra, sormuş analiste: "Söyle bakalım, şimdi beni dikkatli dinledin, notlar aldın, bütün bunlar arasından hangisini olmayı arzuluyormuşum esasında da olamıyormuşum, neymiş arzum benim, madem uzmansın"!

Lacan ekölünde filozoflar hakkında düşünülen şey çok bariz bir husumet yaratmış ve ortam 100 yıldır iyice gerilmiş ve psikanaliz yok olmaya yüz tutarken Lacan bunu felsefe düşmanlığı üstüne diriltmiş ve Freud'u kendi doktrinine göre yeniden yazmış, Felsefe ise hâlâ dipdiri ama bomboş;

Alın size olanaksız bir ilişki biçimi, söylendiğinde kendilerini imha eden kavramlar: filozof ve olmak. Onları ancak arzu bir arada tutabiliyor, gerilimli bir arzu...

Bakışıyla alıntıya onay veren analist sonucu kabul eder gözükmektedir, hasta ve analist arasında işgal ettikleri a ve b konumları farkı dışında birikim, hüküm, çıkarım vb. melekelerde bir fark bulunmaz. Peki arzu?

-Neymiş benim bundan muradım?
-Feylezof olmak mı?
-Evet
-Peki ya sizin?


Felsefece ve sofistike ilmince donanmış ve handiyse filozoflar resmi geçidinde kendine bir yer açmış/ bulmuş Lacan ekölünden analisti de hafife almamak gerekmektedir; o da nihayetinde boş ve hazır cevaptır (tencere/ kapak)[2]:

-“Ben size Metafizik Tarihimizi anlatamazsınız dememiştim ki, insan, pardon, filozof olamazsınız demiştim”!

-Filozof önce afallar ve nükteyi ve Nasreddin Hocalığı kavrar, cevap hazırlar.
-Aman üstad anlatılarımda Kant'ın şu ünlü sözünü atlamış olmayayım:

"Filozof sadece idea'da bulunan bir makam'dır,
bizler ancak kendi aramızda felsefeleşiriz"




[1]  Hariri'nin Malakât’inden (İmpostures) Zeyd'in bir hâli içime çok dokundu hocam.

[2] Evet ki cümlemin ortasına gülle gibi gökten bir şey düştü
Muhakkak bir ikâz vardı bunda görene duyana
Anlamasam da anlamamazlıktan gelemezdim
İşret ve işaret fişeği yakılmış ve gönderilmişti gökten
Vardır herhal bir hal'ı Zeyd'in gösterecek hala bana

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder