Nietzsche'yi
düşünüyordum dün "yarım kalan kitap" derken: Güç İstenci.
Nerede ciddi, hangi
satırda ciddiyet görünümünde alay ediyor, nasıl ayırd edebiliyoruz?
Harika parlak
bir fikrinden büyüleniyoruz: konu Modern fenomenleri teşhis & tedavi: Bilime
"arkası yarın, tefrika roman" diyor.
Tam 18yy'ı, Rousseau'yu,estetik
cümle tarzını övdükten sonra,"19.yy biliminin kompozisyon'u kurban edip
sadece yarım, bütünlüksüz, tefrika vaad etmesini teşhis harika! Ama hemen sonra
askeri erdemleri tedavi olarak önermesi!
"Bütün"
Nietzsche sevilebilir, bütünlüklü anlaşılabilir mi?
Zorunlu olarak
metafizik/ ilâhi/ dini temelli olacak 1 "tutkusuzluk", arzusuzluk, kadercilik
"Bütünlüklü Dünya Görüşü" çatladığında hareket, kamçılanma,
tatminsizlik, ket vurulma,hased (penis hasedi), fallo-nutuk merkezcilik=Garb
başlıyor:
Ermeni Soykırımı
ilk modern akt! Kendini gösteriş
Nietzsche nasıl
okunmalı'ya buradan devam:19.yy. insanı Tutku'yu tercih/ keşf etti diyor. Şark
tutkusuz, sadece arzuluyor o kadar. Askerî felaket yaşayana kadar Şark'ta
yetişilmeye çalışılacak (Kâf dağı dışında) erek (milliyetçilik; siyasal İslâm) yok.
Batı, savaşa transfer edecek Tutku'sunu!
Alıntı :
"Peu oisif,
sans une préoccupation précise, le turc n'est jamais passionné de rien, pire
encore ne regrette rien, seulement il désire... Bien introduit á la féminité
promettante que la vie citadine lui offre, s'adonne au fumer d'opium." (Hahn-Hahn,
19yy)
["çok az
faaliyet gösteren, bir mesleğe sahip olmayan türk, tutku nedir bilmez, zalim
tarafi ise özlem duymaz, yalnızca arzuya sahiptir. şehrin sunduğu şehvetli
dişiliğin tüm hoşgörüsüyle tanışmış olan türk, kendini afyona adar."
ida von
hahn-hahn, 1851]
(J'adore les
observations très justes...)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder