« Kant’ın iki yakası »
üzerine bir not, ve
Husserl’de “Veriliş” Üzerine
Çetin
Türkyılmaz :
Husserl'in bir
kitabını, baştan sona, kararlılık ve azimle okuyup anlayabilen bir kişi
felsefeci olma yoluna girmiş demektir. İşte size bir "felsefeci nasıl
olunur?" testi. Deneyin.
Yelda
Akıllıgöz :
Soyut fotoğraf
ve felsefesini çalıştığım için Husserl ve Fenomenoloji has ilgi alanım oldu.
Anlamak için çaba sarfettim.
Me :
Peki neden
"göz bebeğim" (pupille) demek
yerine, sinnliche Anchaaung'un
noemo-noematik noyou'sunun Gegen-stand'ının
empreinte modundaki klişesi (core, çekirdeği) deme ihtiyacı
hissettiniz birden? Soyadınız yüzünden mi acaba? "Reasonable Eye!"
Pulpa, pupille, pupitre,
indexe, Zeichen!
"Görsel bir
düşünce", herşeyden önce iyi bir sanat ve güçlü bir düşünce söz konusuysa
pedagojik kullanım veya mecâzi deyiş dışında bir anlam ifade edecektir: Mesele
kökene ulaşma; duyusal görünün de berisini, Manifold'u
düşünceye, veya sanata, şematizme boyun eğmeden verilişi
verme ise!
Buna mukâbil,
düşüncenin evrimsel kökeninin başka birçok şeyle olduğu kadar görsellikle
ilgisi (genesis itibariyle) ne olursa
olsun, düşünce, hatta gerçek logos'dan
konuşma bir körleşmeyi getirir, varsayar, körlükte yol almamızı sağlayan
-dil gibi, soyut sanat gibi- yegâne şeydir.
Bir yazımda
ifade ettiğim "Kant'ın iki yakasını" biraraya getirme (Goethe'nin
Çemberi'ne dair) mecâz değildi:duyu verisinin verilişi öncesinde sadece
"Çeşitli", ama belki de çok-katlı, katlanmış Manifalt ile diğer ekstremde, İdelerin
doğuş, yani her tür şema, imge ve temsilin yıkılış anı!
Bu iki negatifin
deneyimini ortadaki konforlu pozitifin (fenomen) deneyimine fedâ etmeyen bir
düşünce değil Husserl; her ne kadar veriliş problemini Zeichen ve Bedeutung
arasında, idea innata veya ens intelligibilis farazilerinden ziyâde
Fenomenoloji'den itibaren açıyor olsak bile!
(duplicata : Bu paragrafın
kaybolduğunu sandığım an yaşadığım panik ve duplicata'sını
yeniden yazmak için harcadığım çaba...)
Her ne kadar
veriliş problemini idea innata veya ens intelligibilis'ten
değil, Fenomenoloji'den itibaren açıyorsak da, bu iki negatifin deneyimini, kökensel
ket vurulmayı, komf-ortasındaki pozitifin, fenomenin, Bedeutung'un lehine karmaşık Zeichen'e
fedâ etmemiş biri değil Husserl!
"İki
yaka", körlük ve sağırlık ortasında olup bitenlere rağmen, ne Schön ne de Gut ile kapatılmalıdır: Bir Site bu kavramların deneyimine
muhtaçtır. Ancak "sadece Çeşitli", blosse Manifalt", gleich
(öyle, tel; fact, fatum?) olarak
Site'yi kurar değil kurulma/alınma eylemine yer verir.
*
Her halükarda
bir kitap okumak mutsuzluğun en güzel biçimidir (Godard, sinemaya gitmek
mutluluktur, veya insan sinemaya mutlu olunca gider, gibi bir laf etmişti),
mutsuzluk birden en mutlu anım'a dönüşüverir. Sinema, kedi, vs bunlar deneyim
ve arayış; kütüphane ise arzunun gizli
nesnesidir.
*
Derrida'nın
(sağlam değerlere geri dönecek olursak) "vomi du systéme" veya "de la représentation" (Unlust,
abject, vb ; Kant estetiği bahis), derken porno resimlere (60'larda
neyle karşılaştı ise) kusma'yı kasd ettiğini sanıyorum. Zamanın şartlarını
düşünecek olursak, İsviçre sınırında gümrük polisinin el koyduğu obje « Prag'a
nasıl girmiş? »
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder