UZAKTAN EĞİTİM :
Bir Örnek
LEIBNICII COMPENDIUM
Bbbb, 19 Şub 2020 Çar, 10:49 tarihinde
şunu yazdı:
Hakan arkadaşım, sana 1doktora öğrencime gönderdiğim
soruları gönderiyorum.
Kendisi böyle 1
tezi yazmamak için Aristo ve Descartesle sınırladı kendini, dahası
"hukukta ve retorikte ispat problemiyle" uğraştı durdu yıllarca
(tanrı ispatı söz konusu olduğu halde: "ispatın iddia sahibinin ispatlama
yükümlülüğünde olduğu", "ateistin yokluğu ispatlaması gerektiği"
gibi bir retorike saplandı bu kafa.. Derrida yapsa eğlenceli olabilirdi; ama
bence -içine şeytan kaçmış- iyi niyetten ve konunun özüne gitmekten yoksun
tezle 10 yl harcadı.
volens ve nolens açısından bile 1 ilk değerlendirme
olabilir, ama Leibniz de dahası var gibi...
Not. bilkentte
doktora adayı tezi bitirse bile ek olarak meşhur bir dergide tezden türetimiş 1
makalesini bastırmadan (kabul) savunmaya sokulmuyor.
Bu
tam bir makale konusu; ama tez bitince sağlam olur, di mi?
seni de dinleme isterim bir ara..
Sana sınav sorusu:
Leibniz'in causalité anlayışı ile Aristo ve
sonra da Descates i karşılaştırınız;
Leibniz'deki yeniliği kendi başına ve
öncekilere göre değerlendiriniz; sizce bu yenilik hangi problemin çözümüne denk
gelmektedir? yoksa genel bir keyfiyetten mi ibarettir?
-Leibniz de bu yenilik varsa ve neyse. bunun;
a-
genel mantıktaki yeri ;
b-kozmolojideki (fizikte) yeri
c-psikolojideki yeri (insan anlayış ve beklentileri)
d-tanrının zatı
ve ona ilişkin çıkarımlarımızdaki yeri
e-son erekler
veya eskatoloji (dünyanın amacı, bilinebilirliği) açısından yerini
ayrıntılı
olarak tartışıp -varsa- saptayınız.
Tek
soru 100 puan. Süre1 ay/ 1 YIL
(eğer Leibniz tezden çıkarıldıysa da kısa bir
cevap, görüş, hipotez belirt; tezde ise bölüm düzenle;ya da bir öğrenciye bu
konuda lisans bitirme tezi yaptırsan nasıl yol izlerdin kağıt üstünde)
Kolay gelsin
****
24.03 (Sal) , 02:38
Hocam merhaba,
nasilsiniz? Iyi olmanizi temenni ederim. inanin ben de
bugun sizi aramayi dusunuyordum. Tezimin ilk bolumu bitti. Aaa hocaya yollamaya
calisirken sizin bu maili gordum. Kusura bakmayin icsel dunyamda Leibniz,
disarda corona beni benden aldi. Hemen su an kisaca bildikleimi ve
dusunduklerimi kisaca paylasmaya calisicam.
Baslangic
sorusunda su an için konuyla ilgili olarak Aristo ve Descartes hakkinda
bildiklerim sinirli, ancak Leibniz baglaminda Aristoda dikkatimi ceken ve ,
veya, ancak ve ancak bazli mantigi ; yani ozdeslik, celismezlik ve ucuncu
durumun imkansizligina dayali mantigiyla Descartesin mv uzerine kurdugu uzamli
model, Leibniz cok daha kapsamli.
Leibniz in
mantiginda evet ile hayir in arasina
sonsuz derecelendirme , Descartes in kuvvet teorisini de gelistirerek
mv2 haline getirmesiyle de kisi yapip ettigi eylemlerin icersine accidental (
turev kuvvetler) i sokarak ayni sekilde sonsuz eylemde bulunma ve karar
cesitliligi sokuyor. Benim anlayabildigim bu sonsuzluk her kesitinde de
sonsuzca alt bolunmelere sahip ve tout est lié. Dolayisiyla gerek Tanri acisindan
gerek kul acisindan zorunluluk derecelenmis, hipotetiklesmis oluyor. Ve Leibniz
acisindan zorunlu hakikatler ve olgusal hakikatlere bagli causalité varken,
bunun yanisira kisi fizik dunyadaki apperence lari ( accidentales) perfectionu
olcusunde dogru ya da degerlendirip causalite nin icinde sapmalar gosterme
ozgurlugune sahip. Yani onun imperfectionu onun ozgurluk alani gibi de
gozukuyor. Ancak ne zaman ki kisi fizk dunyadan yani experience dan kendini
cekip kendi ic dunyasina ( gerceklige) moral alana gecebildiginde asil
causalite alanini yani effet-cause iliskisi gorebilyor. hakikatlerden kendini
kesfetmeye ve ordan da kendisinin yaratan varligin idrakine ve Tanri karsisinda
kendi pozisyonunun idrakine variyor. Bu baglamda tam da causalitenin bir parcasi
( perfectionu olcusunde) oluyor, ve Leibnize gore de asil ozgurluk budur.
Digeri libre arbitre. Burda asil benim dikkatimi ceken Spinoza. Leibnizin
deyimiyle bizler Tanrinin bir modifikasyonlariyiz, yani zorunluluk hakim. Bu
acidan da Leibnizinki yeni bir versiyon gibi duruyor. Leibnize gore ise benim
anlayabildigim, bu acidan bizler adeta Tanrinin akilli modifikasyonlariyiz.
Yani Leibniz zorunlugun içine bile ozgurlugu yerlestirmis, tersi da dogrudur.
Leibniz' tanrinin attributleri ve formlari vardir diyor, ve proprieteleri ya da
affectonlari ile agir eder diyor. naturel dunyada bu affectionlari dagatacak,
yayacak ki? Tabii ki ben. Affection bir anlami da sevgi. Dolaysiyla evrendenin
tout est lié olmasindaki tutkal bu
acidan sevgidir, tanridan yayilan. Bizim tek yapmamiz gereken moral dunyada bu
sevgiyi yakalamaktir. L'amour desinteressé. O zaman ozguruz hem de causalite ye
tam anlamiyla saygi duyarak, idrak ederek.
BU baglamda;
a) Leibniz
bana gore yapay zekanin da oncusu sayilabilir. ( fuzzy logic). O iki tamligin
arasindaki sonsuz derecelenmeye gitmistir. Burada yine araya perfection konusu
giriyor. Biz derecemiz nispetinde istedigimiz eylemde bulunabilecegimiz gibi
bizatihi kendimiz de bu derecelenme icinde bir derecemiz var. Tanri acisindan
sonsuzluk icindeki sinirlilik ile bizler acisindan sinirlilik icindeki
sonsuzluk. Dolayisiyla Leibnizin genel mantiga katkisi, her ne kadar sonsuzluk
mantigina sahip olamasakda, sonsuzlugu sinirlilik icine hapsederek bir mantik
yapabiliriz.
b)
kozmolojide causalitenin bagli oldugu zorunlu, olumsuz hakikatlein fizik alana
uyumlu olmak uzere hipotetiklesmesidir. Yani necessite absolu de derecelenmis
oluyor. Butun mesele bizim bu derecelnemis necessiteden hakiki necessiteleri
bulabilmemizdir.
[ek: b) ayrica bu sonu belirsize giden causaliteye bagli
cause-effet iliskisi hipotetik fizik dunyada successiona yol aciyor,
gecmis,simdi, gelecek baglantisi kuruluyor ve bizde temporalite algisi
olusuyor. Freudun bilincalti kozmolojide
sujetnin nosyonuna denk gelebilir mi acaba. Zira biz nosyonumuzda sonsuza kadar
icerilmis olan herseyi Tanri gibi sinirsiz olarak bilseydik, gecmiste
yasananlara tum haliyle hakim olu gelecektede de sujenin yapip etmelerini
algoritmik bir yapi icersinde ongorebilirdik. Dolayisiyla Leibnizde bilincalti
direkt ve sadece Tanriya bagli, ilk neden olarak. ]
c) Daha once
de bahsettigim gibi bence Tanrinin 3 onemli attributsu puissance, sagesse ve
bonté, Freudde ki id,ego,superegoya karsilik geliyor. Tanrida bu yuklemler
sonsuz oldugu icin ucude birbiriyle uyumlu ve birbirine hizmet edebiliyor. Bu
tabir dogrumu bilmem ama 3 ude adeta identik ya da ayni seyin farkli aspect
leri. Bizde ise sinirli ve olumlu varlik oldugumuz icin aralarinda bir
hukumranlik catismasi var ve Leibniz de ki bu sonsuz dizilim, perceptions
insensibles Freud deki bilincaltini cagristiriyor ve yine tout est lié ve
causalite var her ne kadar biz idrak edemesek de.
d) Butun
bunlarin baglaminda, biraz da Leibnizin disina cikarak onu bu konudaki
anlayisini anlatmaya calisirsam.: Tanri var veya yok, bizler sinirli varliklar
olarak kendimizi surekli kalibre edebilmek icin, nasil ki or; insaat yaparken
dogru yapabilmek icin kerteriz, mastar, sakul aliriz. Kendimize de her bakimdan
mukemmel bir referans almamiz lazim ki mumkun oldugunca dogru sekilde ozellikle
manen kendimizi dizayn edebilemim. Yani Tanrinin bu uc onemli attribusu bizim
ulasamiyacagimiz mukemmellik de ki referans noktamizdir. Diger yandan, bir
yerde Tanri icinde monad diye soz ediyor. yani ilk ve unique monad, ilk neden.
Oyleyse bir monad olarak nasil sonsuz algilarimiz varsa, bizler de Tanrinin
ruhlar olarak sonsuz algilariyiz gibi de duruyor. Bunu tezde yazmiycam Aaaa
hoca beni oldurebilir.
e) Bu konuda
Leibnizin cesitli imalari var. Dieu=agir=se sentir. Baska bir yerde il se regle diyor, baska
bir yerde il se communique diyor. Bu konu da aramizda kalsin:)). Tanri existe
qu'il est possible olmasi ki benim burdan da anladigim tum possibleleri yaratan
ilk possible, dolayisiyla zorunlu varlik. Oyleyse onun possible tarafini
yansitan ve hic bir seyden munezzeh olamiyacagi icin gerek duysun yada duymasin
butun zatinda mevcut olan necesiteleri, degismezleri hipotetiklestirip
entendement inda sonsuzca kapali bir cevrim saglayarak, il se regle ve se sentir oluyoir gibi duruyor
Hocam butun bunlari su an icin kafamda ne varsa hicbir
kaynaga bakmadan yazdim ki onemli bir hata yanlislik varsa ltf bana yazin. Tez
asamasinda bana cok yardimi olur. Ya da genel anlamda olumluysa Aaaa’da doktora
yapmaya tesebbus etme cesareti bulacagim:)
Saygilarimla,
Hakan
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder