6.09.2016

Mélanges & Echanges Philosophiques (Août 2016)


 « La chose reçue n’est pas inerte »

Marcel Mauss, Essai sur le Don, 1924

 

Es gibt qui travaille…

 

Ne saurait-on jamais si

ce qu'on a réçu est une chose

 ou en apparence d'une chose

 Autre chose qui travaille :

Gibt-arbeitung

 

 Un "N'importe quoi" ,

Etwas / Quelque Chose

 est plus important et précieux que

 « Pas Mal », « Pas Terrible » du Snob Français

Lui qui juge sans Savoir…

 

"Schmerz" Acı veya ağrı demek.

 Aslında "yakan, aşındıran" kökünden geliyor.

 Acı böyledir işte: yakar, aşındırır...

Diyor K.Ö.

 

"ohne Schmerz" veya "schmerzlossigkeit":

acı dışı, acının kendisine dokunamadığı

 "insensible"den ziyade "impassible"

 

 Cette "insensibilité sensible"

(quasi-transcendantal)

qu'est l'homme (als Zeichen)

 évoquée in Mynémosyne

de Hölderlin

 

güzel ve iyi

 καλὸς καὶ ἀγαθός

kalos kai agathos,

diyor K.Ö.

 

Anahtar sözcük "khai"!

"Car" (Fr.) = zirâ.

"Güzel, çünkü iyi", diye işitmek lazım

Agathos dans son extrême retenu

 -dans son Begrieff  même-

hold / retient et contient  Kalos!

 

 

"Vukubulan her şey bir semboldür..." Goethe

(3 Nisan 1818 tarihli mektup), diyor K.Ö.

 

Theos (Tanrı), Cosmos'un (Dünya'nın);

Bios (Dirim), Ontos'un (Varlığın),

ben de Baba'mın metaforuyum:

Alors dance!  Arbeit it!

 

Hakikati keskin bir şekilde görebilmek...

 Felsefe-Baykuş-Athena ilişkisi:

Athena’nın sıfatlarından birinin

Glauphos idos olduğunu hatırlatıyor, K.Ö.

 

Athena "skepsis"e muktedirdir:

"Athena, la skeptomena":

koruyucu, gözleyici, esirgeyici,

bakışla, özenle bahşedici

Apollonvâri!

 

"Vielfalt" Almanca: "çokluk, çeşitlilik"

Kelime "çokça katlanmış olma"dan geliyor.

Tek bir bütünün çok kere katlanmış yüzleriyiz

aslında… diyor K.Ö.

 

Vielfalt / Manyfold / Divers:

Dans son extrême retenu et pudeur (du Monde),

se cachant dans ses plis, déplis, replis =

Zweifalt

 

 Le "divers" (Vielfalt / Manyfold)

est anté-prédicatif

et avant tout Jugement:

Un X transcendantal devant

un Autre X transcendantal…

 

İmkanı etkinliğe dönüştürmemek daha zor olandır..diyor K.Ö.

 

Une Praxis / Effectivité  / Wirklichleit (extrême) ouvre

 une Möglichkeit / Potentia / Dunamis

d'une Unmöglichkeit in extremis

 

Olduğun varlık ile olmak istediği varlık arasında fark yoksa ya tanrısındır ya da hayvan.

Diyor K.Ö.

 

Dans la tension entre le moindre (dans l')être

et le plus que parfait (dans l')être,

voilà apparaît: scheinen

Wille/ Sollen

 

Müthiş: "Pişman" sözcüğü Farsçada "geriye doğru, ardından, peşi sıra düşünen" demekmiş. Sonrasal varoluşumuzun pek fena bir veçhesi bu...

Diye bir keşif yapıyor K.Ö.

 

Rücksicht, Scheu, remord:

Composants essentiales du Dasein.

Mais "Gerçek" (Wahrheit: retenir, garder) est  aussi

"Gerçi" = APRES-COUP

 

 

Image Culte / Culte d'Image!

Imago Mundi sera toujours Plus

Excédante le Monde même:

un Trop qui fait le Monde,


Mundus



Alman İdealizmi:

Düşünceyi, Almanlar üzerinden kuşatan Fransa'dan kurtarmakla geçecek yeni yüzyıl.

Diyor Meçhul Muhayyil.

Almanların bir an önce kurtulmak istediği bir "Kriegschatz" (Savaş Ganimeti) gibi kurcaladılar, Alman yapımı bir bombayı kurcalar gibi…
Rapt de Ganymed? Part Maudit? Eli kor gibi yakan lanetli pay…
 

« Le Beau fait appel au Bien,

Le Bien s’appelle au Beau » :

(Bu düz platoncu öğreti, göründüğünden daha karmaşık ve ince)

 

Buradaki « çağrı »yı, çağrışımı, ‘İkra’,

Kur’an’daki ‘ikra’,

Oku ve çağır olarak okumak istiyorum…

O halde, Agathos’un  kavramında Güzel’i

In virtu « barındırması » onu bilfiil

çağırmasıyla  mümkün oluyor…
 
(Çağırmak : Pro-voquer : Kışkırtmak : Vocation : İstidad, ilhâm, mülhem…)
 

 

"Merak her yere konar ama hiç bir yerde de kendine ikamet bulamaz", diyor ya Heidegger Varlık ve Zaman’da:

Acaba, her şeyi olduğu gibi, bunu da Kantçı “Muhtelif” (Vielfalt) ile ilişkilendirip şöyle formüle edebilir miyiz? Araya Hegel’in atası Meister Eckhart ve “sıkıntı” ve “eğlence”nin filozofu Pascal’i de katarak…

“Muhtelif”: Rivâyetler ve Telif’’ler muhtelif…(bir şeyi bir şeye tel’if etmek; tie, impartir en partage)

 

Divertimento an Dante (Varyete):

Cura (Sorge) est à Curiositas

dont la Source et leTourment

(Qualle/ Quelle -Meister Eckhart)

 sont à Manyfold/ Diver(s)

 tissement…

 

"Primar Ontic Seizure"

a Zweifalt or a Manyfold?

or a Zweifalt of a very Manyfold?

 or a Gift of Fremde

 in UnHeimlichkeit

of a Heimat

Selbst?

 

Bir gün şu Gift’in veya Gabe’nin  hediye, armağan, bağış, verme değerine  bir Alman Yahudisi veya bir Yahudi Alman’ı olan Paul Celan ve Franz Rosenweig üzerinden bakmak gerek:

 

"der Tod ist ein Meister aus Deutschland" (P. Celan)

 & "Stern der Erlösung" (F. Rosenweig)

un Gift que Geist Allemand doit à son esclave Jude

 

(Yine « Meister » ve « esclave », efendi ve köle terimlerinden, « Gabe »nin pharmakon (zehir : part maudit : lanetli pay) değeri üzerinden ufukta Hegel var.)

 

"Ergriffenheit" (être-capturé):

 by "Es gibt" of Manyfold

or by a "Gabe" (toujours-déjà-être-le-là)

 of Befindlichkeit?

Point de Caption

privatif

 

Bu « ontolojik » yakalanmada (Ergriffenheit)

« kavram » (Begrieff) oluş da var…

Vielfalt’dan Begrieff’e bir yol var…

Yakalanma Noktası (Point de Caption),

Privatif : mahrum olunan…

Artık yok (point, privatif),

Ya da escamoté (gizlenmiş)…,

Sous rature (croix)

La Croix : Çile, Haç

 

(10 Eylül sabahından 12 Eylül sabahına notlar : 2016)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder