31.08.2020

Yılan ile Kaplumbağa Meseli

 

Kendi Kuyruğunu Isıran Yılan

ve Kaplumbağa Meseli

 

Tweetter gibi sunî, teknik mecraların karşılıklı konuşma bir yana, bir ders anlatımına, "canlı söz"ün sözde vukuflu avantajlarına net üstünlüğü, kimsenin, ilginç bir soru için bile olsa, düşüncenin ritmini kesintiye uğratamaması: Gerçek, özgür ama çokluğa hitâp eden, hitâpsız yazı!

 

Düşünce herhalûkârda kesintiye uğrayacaktır;yüzey kadar kırılgan, derinlik kadar da sağır oda gibi bir yere yılan gibi çöreklenir,onu uyandıracak bir fırsatı gözleyerek deri değiştirerek tekrar belirir: tekrarsız düşünceyi biz fark, ayırd bile edemeyiz: ikinci gelişinde bizim olur!

 

Hızlı, uyurgezer okumalarımızda, bir yazarın henüz bizim (veya onun için bile) kristalleşmemiş bir terennümünde ilk occurence (rastlaşma) vuku bulabilir, ve "unutulup" gittiğini farz edebiliriz.

Bir fırsat (im) ile reccurence gerçekleştiğinde "yaşsız" ve bâkir, ergen, "kendi" çocuğumuz olur.

 

Bu, işin formel psikolojik yanı hâlâ; imin, yazının, tümce rejiminin "henüz-düşünülmemiş" olanı taşıma (bazen  yazarına rağmen) ve uyandırma gücü hâlâ bir gizem.

Zirâ hiçbir im/ tümce bu iş için tam öngörülmüş (biçilmiş kaftan) olmayacaktır: İfade edilmiş olan tekrar ifadesini bulmalıdır.

 

Bütün bu değişik ve düzensiz zamansallıklara yayılan operasyonun ölüm (geri alınamaz kesinti) dışında bir nihâyeti ve Son Ereği olmamasına rağmen içinde vuku bulduğu en büyük göndergenin kalıbını alabilir (düşüncenin tarihselliği).

Düşünce, yazıda el/ faz değiştirmek zorundadır.

 

Heidegger bir yerde Hegel'in bir pasajında ifade edilen bir sorunu gerçek mânâsında anlayacak kişinin o sorunu da çözmüş olacak olan büyük filozof olacağını yazmıştır.

Bu tamamen Corbin'in Sühreverdi'nin felsefesinden anladığı şeye tekâbül eder:  en personne d'idée, vice versa…

 

Bu düşüncelere vesile olan iki işârâttan (ex cathedra) biri Deleuze (Fark ve Yineleme); diğeri Zenon'un Akhilleus ve Kaplumbağa'sına atfen, önceden düşünülmüş olandaki yeniden düşünülmek için düşünülmeden kalmış olana Ör., yolun sonunda bizi bekleyen kaplumbağayı dile getiren Heidegger'dir.

 

Kuyruğunu yakalayan sinsi yılan, masum görünüşlü sinsi kaplumbağa...

Zenon'dan Sühreverdi'ye yol, bizimle Suhreverdi'ye olan mesafeden kısa; biz hermenötler, Hegel ve Heidegger'den geçerek turistik vize alabiliriz Zerdüşt iline varmak ve oradan deli Nietzsche gibi  dönememek için...




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder