Kendi Kuyruğunu Isıran Yılan
ve Kaplumbağa Meseli
Tweetter gibi sunî, teknik mecraların karşılıklı
konuşma bir yana, bir ders anlatımına, "canlı söz"ün sözde vukuflu
avantajlarına net üstünlüğü, kimsenin, ilginç bir soru için bile olsa,
düşüncenin ritmini kesintiye uğratamaması: Gerçek, özgür ama çokluğa hitâp
eden, hitâpsız yazı!
Düşünce herhalûkârda kesintiye uğrayacaktır;yüzey
kadar kırılgan, derinlik kadar da sağır oda gibi bir yere yılan gibi
çöreklenir,onu uyandıracak bir fırsatı gözleyerek deri değiştirerek tekrar
belirir: tekrarsız düşünceyi biz fark, ayırd bile edemeyiz: ikinci gelişinde bizim
olur!
Hızlı, uyurgezer okumalarımızda, bir yazarın henüz
bizim (veya onun için bile) kristalleşmemiş bir terennümünde ilk occurence
(rastlaşma) vuku bulabilir, ve "unutulup" gittiğini farz edebiliriz.
Bir fırsat (im) ile reccurence gerçekleştiğinde
"yaşsız" ve bâkir, ergen, "kendi" çocuğumuz olur.
Bu, işin formel psikolojik yanı hâlâ; imin, yazının,
tümce rejiminin "henüz-düşünülmemiş" olanı taşıma (bazen yazarına rağmen) ve uyandırma gücü hâlâ bir
gizem.
Zirâ hiçbir im/ tümce bu iş için tam öngörülmüş (biçilmiş
kaftan) olmayacaktır: İfade edilmiş olan tekrar ifadesini bulmalıdır.
Bütün bu değişik ve düzensiz zamansallıklara yayılan
operasyonun ölüm (geri alınamaz kesinti) dışında bir nihâyeti ve Son Ereği
olmamasına rağmen içinde vuku bulduğu en büyük göndergenin kalıbını alabilir
(düşüncenin tarihselliği).
Düşünce, yazıda el/ faz değiştirmek zorundadır.
Heidegger bir yerde Hegel'in bir pasajında ifade
edilen bir sorunu gerçek mânâsında anlayacak kişinin o sorunu da çözmüş olacak
olan büyük filozof olacağını yazmıştır.
Bu tamamen
Corbin'in Sühreverdi'nin felsefesinden anladığı şeye tekâbül eder: en personne d'idée, vice versa…
Bu düşüncelere
vesile olan iki işârâttan (ex cathedra)
biri Deleuze (Fark ve Yineleme);
diğeri Zenon'un Akhilleus ve Kaplumbağa'sına atfen, önceden düşünülmüş olandaki
yeniden düşünülmek için düşünülmeden kalmış olana Ör., yolun sonunda bizi bekleyen
kaplumbağayı dile getiren Heidegger'dir.
Kuyruğunu
yakalayan sinsi yılan, masum görünüşlü sinsi kaplumbağa...
Zenon'dan Sühreverdi'ye
yol, bizimle Suhreverdi'ye olan mesafeden kısa; biz hermenötler, Hegel ve
Heidegger'den geçerek turistik vize alabiliriz Zerdüşt iline varmak ve oradan
deli Nietzsche gibi dönememek için...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder