İmgelerin Teslimiyeti/ Serbestiyeti
Geçen videomuzda
"Barış" sözcüğünün Almanca'daki karşılığının (Freided) pasifize olmakla ilgili Pax ve paix, pais gibi latin
kökenden farkı olarak, ilk bakışta "serbestiyet elde etme" anlamına
geldiğinin, İslam sözcüğünün etimolojisini oluşturan "selam" (barış,
kurtuluş, merhaba -salut), "teslim" sözcükleriyle tersi bir imgeyi
uyandırdıklarını imâ ettikten sonra, ara terim olarak Freided'i çevirmek için Fransızca'daki "délivrance" sözcüğünü önermiştik.
Videomuzun başlığına
taşıdığımız bu değerli sözcüğü imgelere ilişkin tutumumuzu belirginleştirmek
için kullanıyoruz. İmgeler hem resme dair "apolloncu bir barış"
(Lacan) ile bizlere teslim oluyor, ruhun çalkantıları akşamın huzura ermesi
gibi hayalin imgesinde tutularak seyrimize sunulup bize sonunda saf
uzamda(zihinde ve maddi resimde) teslim oluyorlar ki, onlar üzerine olan
dionisiak yatırım ve kışkırtılmalarımızın nihai anlamı bize barış içinde
uzlaşmak adına belirtik kılınsın.
Üzerinde
-dionizosvârî bir şekilde- çekişilen et veya nesne'nin "kısmı
nesnesi" (objet partiel) olarak
sanat eseri (hatta Hephaistos'un Afrodit'e kimya endüstrisi ürünü olarak
sunduğu -onun bedeninin bedeli olacak- fetiş mücevherleri de ilkel/ ilksel –hırs,
Hermes’le rakabet- bir düzeyde buna dâhildir), zamandaki durdurak bilmez
gerilime uzamın ertelemeli ve uzaklaştırmalı (différance), temaşa ve tefekküre yol açma cinsinden bir yanıtı, bir
bahşidir (donation): Gecenin
dinginliğine kavuşmayan bir günün deliliğinden (enerjetik saf kayıp) kozmik
korunma kalkanımıza[2]
(enerjetik korunum: zamanı uzamla bloke ederek zamana zaman verme), biz sanat
eserinin -artık çağımızda en eski geleneklerle de çelişkiye düşmeden rahatlıkla
kullanabileceğimiz- kuantik tanımı
olarak bakabiliriz.
Kayıt: 10 Aralık 2019
[1] Dionizos
kültünden hristyanlığa geçişle de çıkamayan Bogomil (Théogonie) heretiklerine
göre Satanaëlle (Aynı Cibril, Mikail gibi göksel-semâvî feleklerden olup Adem’i
yılanla şeytanlaştırmaya girişmiş, İsa tarafından yenilmiştir). Sinoplu Marcian’ın
yapıp sürgüne kaçmak zorunda kaldığı gibi –estetik-görsel açıdan zihin açıcı-
ancak ilkel Manişeist kaynaklı bir Hristiyanlık yorumudur bu.
[2] Kuran, tam
da “bir eşin, eşinin ayıbını aynı gecenin gündüzün üstünü örtüp saklaması gibi
örten kişi” olduğunu söyler. Medeni durumda insan –hayvanların aksine- için haz
ancak bu teslimiyet ve özgürleşim (serbestiyet) -délivrance anında tam manasıyla ortaya çıkabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder